Frågor & svar
Frågor & svar
Frågor och svar (FAQ)
Bokning
Din biljett skickas till din mail när bokningen är slutförd. Det skickas inte hem någon fysisk biljett till din adress.
I regel: nej. På våra charterflygningar gäller ditt resebevis som enda biljett. Detta gäller i regel på alla flygningar med SAS och Eurowings.
Vissa enstaka flygningar, som med t.ex Norwegian så får du ett referensnummer ett par dagar innan avresa som du kan checka-in online med.
Du har öppet köp på din resa fram till 1/9. Bokar du efter sista september har du 7 dagars öppet köp. Bokar du en resa när det är mindre än 60 dagar kvar innan avresa har du inte öppet köp.
Ja, men du behöver lämna in ett så kallat föräldraintyg till oss, där din målsman intygar att det är okej att du åker på resan. Det hittar du här.
Barn under 2 år betalar endast 495 kr oavsett resmål, typ av transport eller hotell. Detta under förutsättning att de sover i föräldrarnas säng eller i spjälsäng och att de inte har ett eget säte på flyget (ingen bagagevikt inkluderad). Reser ni med bebis ska detta anges vid bokningstillfället.
Du behöver ha med dig ditt resebevis/biljett, giltigt pass / nationellt ID-kort och ditt blåa försäkringskort som du får från Försäkringskassan.
För att avboka en resa kontaktar du din reserådgivare på telefon 031-16 59 00 eller mail info@lionalpin.se.
Om du har avbeställningsskydd får du tillbaka pengarna (förutom kostnaden för av- och ombokningsskyddet) mot uppvisande av läkarintyg. Förutsättningen är att det är en oförutsedd skada/sjukdom. Har du inte av- och ombokningsskydd gäller samma regler som vid avbokning. Se våra resevillkor för mer information.
Lion Alpin garanterar att du kan åka skidor på din skidsemester. Våra resmål ligger i snösäkra områden där det vanligtvis är gott om snö. Det finns dock enstaka tillfällen när skidanläggningarna väljer att stänga p.g.a. snöbrist. I dessa situationer ser vi till att du blir transporterad till ett alternativt skidområde utan extra kostnad. Lion Alpins skidgaranti gäller alla våra destinationer och ingår i priset när du bokar din resa med oss.
Betalning
Efter att du har bokat en resa ska du betala en anmälningsavgift inom 7 dagar. Anmälningsavgiften ligger på 2500 kr/person och är en del av resans pris. Har du valt att lägga till vår av- & ombokningstrygghet ska detta betalas i samband med anmälningsavgiften. Resan ska slutbetalas senast 60 dagar innan avresa.
Du kan antingen betala via din Internetbank med hjälp av bankgiro/plusgiro eller så loggar du in på vår hemsida under ”Min bokning” och betalar med kort eller Swish.
Inloggningsuppgifterna hittar du på sidan 2 av ditt resebevis du har fått på mejlen. Där kan du betala med VISA, Mastercard eller Swish. Mer information om detta hittar du på din biljett på sidan 2.
Ja det går bra. Så länge ni använder ett VISA eller Mastercard. Om t.ex. två familjer är bokade under samma bokningsnummer kan varje familj betala för sig, ni väljer själva vilket belopp ni vill betala in.
Tilläggsprodukter
För att gardera dig mot oförutsägbara händelser. Blir du eller en nära anhörig akut sjuk får du boka av resan utan kostnad (mot uppvisande av läkarintyg). Samma sak gäller om du blir uppsagd från ditt arbete. Du kan även boka om resan till en annan vecka eller destination fram till 60 dagar innan avresa. Du kan läsa mer om det här.
För att du ska slippa betala för tråkiga och oförutsägbara händelser bör du ha en heltäckande reseförsäkring så du kan resa tryggt. De flesta hemförsäkringar har en reseförsäkring inkluderat men vad de täcker varierar kraftigt. Därför bör du se över vad din reseförsäkring täcker i god tid innan avresa. Om du behöver komplettera din reseförsäkring rekommenderar vi Gouda. Du kan läsa mer om Gouda här.
Ja, det kan du. Du kan ringa, mejla eller själv logga in på din bokning och ändra. Tänk på att detta ska göras senast en vecka innan avresa.
Reser du med flyg måste du förboka skidfrakt, kostnaden varierar beroende på vilken flygning det gäller. Priset ligger på mellan 595kr - 995kr.
Tänk på att det finns ett begränsat antal skidfrakter på varje flyg och att först till kvarn gäller.
Åker du buss skall du anmäla att du tar med egen utrustning, men det kostar inget extra.
För både buss och flyg gäller får du enbart packa in skidor, pjäxor och stavar i ditt skidbagage, inget annat.
Obs. multibags med plats för fler par skidor är inte tillåtna på våra flyg.
Det blir en betydligt smidigare process om du förbokar din skidhyra. Allt är betalat och klart och du behöver bara gå till uthyrningen och prova ut din utrustning.
Buss och Flyg
Det hittar du på ditt resebevis under prisspecifikation. Står det inga tider där beror det på att vi inte har fått de exakta tiderna än. Du kan även hitta flyg- och busstider här.
Ja. Det går även bra att resa med Nationellt ID-kort.
Detta hittas lättast på den aktuella flygplatsen hemsida.
Incheckningen öppnar 2 timmar innan avresa och vi rekommenderar att ni är på plats då.
Lion Alpin tar inget ansvar för sen ankomst till avreseflygplatsen.
Eluttag finns på vissa av våra bussar men det är inget vi kan garantera.
Vissa av bussarna har WiFi.
Det finns möjlighet att köpa lättare mat på de flesta av flygen, men vi rekommenderar att man äter innan om man är hungrig.
Nej.
Varje bussresenär får ta med en väska med max. 25 kg, 1 pjäxbag och ett skidfofral. Observera att väskan måste vara av rimlig storlek och i pjäxbagen och skidfodralet får det inte packas annat bagage.
Det beror på vilket flygbolag du reser med. Du kan se bagagereglerna för ditt flyg i botten av ditt resebevis samt här.
Det är inte möjligt om du åker buss. Det går att göra det på vissa flyg, kontakta oss så ser vi vad som gäller på ditt flyg.
Nej. Endast ett par skidor per skidfodral och person får checkas in.
Multibags är inte tillåtna på flyget.
Vill du ta med en lavinryggsäck på flyget måste den packas så att den inte kan aktiveras av misstag och väskans luftblåsor måste ha tryckutjämningsventiler. Handtaget på väskan får inte vara kopplat till utlösningsmekanismen och patronen måste vara urskruvad. Vi rekommenderar dig även att ta med IATA:s rekommendationer angående lavinryggsäckar till incheckningen. Du hittar IATA-dokumentet här.
Du måste informera Lion Alpin i god tid om du vill ta med dig en lavinryggsäck på flyget. Vi kan inte garantera att flygbolaget godkänner det innan vi har kontrollerat med dem.
Nej det kan du inte om du åker buss. Har du önskemål om sittplats i bussen kan du däremot kontakta din reserådgivare.
Med SAS kan du checka in och förboka sittplats mot en kostnad. Incheckningen stänger 72 timmar innan avresa.
Med SAS kan du checka in och förboka sittplats mot en kostnad. Incheckningen stänger 72 timmar innan avresa. Var vänlig notera att du måste boka sittplats för att kunna checka in online. Väljer du att inte göra det går det bra att checka in på flygplatsen.
Övriga flygbolag går det inte att välja sittplats eller checka in i förväg på.
Kommer du fram till resmålet senare än planerat har du möjlighet att ändra ditt förbokade liftkort eller skidhyra utan kostnad. Ta kontakt med våra guider direkt på resmålet som hjälper dig.
Observera att ändring av liftkort inte kan göras om liftkortet tagits i bruk. I övrigt följer vi reglerna om förseningar i paketreselagen.
Om ditt bagage skulle komma på avvägar eller skadas vid flygtransport måste du omgående göra en s.k. PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flygplatsen. Se till att du får PIR-rapporten i original då denna krävs som underlag vid ev. ersättning enligt flygbolagets regler. Lion Alpin ansvarar inte för skadat eller försenat bagage, du behöver vända dig till flygbolaget.
Nej. Du är välkommen att ta med en egen bilbarnstol på resan.
Hotellet
Du talar med din reserådgivare. Det är resenärens ansvar att försäkra sig om tillgången till specialkost innan bokning då inte alla hotell har möjlighet att tillhandahålla specialkost.
Det varierar från boende till boende. Check-in sker oftast från kl. 16:00 och utcheckning mellan kl 09:00 – 10:00.
Det finns förvaringsrum i anslutning till alla våra boenden. Guiderna hjälper er med detta på plats. Vi rekommenderar dock att inte lämna några värdesaker där, varken Lion Alpin eller hotellet tar ansvar för det bagage som lämnas.
Vid sen ankomst ingår inte middag på ankomstdagen. Vissa hotell (som t.ex våra egna Alpeffect Hotels) erbjuder en enklare måltid vid ankomst.
Inget prisavdrag görs om det inte serveras middag vid sen ankomst.
Det är olika på olika hotell. Men det vanligaste upplägget är en buffé med det allra vanligaste tillbehören. Bröd, yoghurt, pålägg, juice, kaffe osv. Läs mer om just ditt hotell under hotellinformationen, eller fråga din reserådgivare.
Det är endast tillåtet på vissa enstaka hotell. Fråga din reserådgivare.
Handduk och lakan ingår i alla våra boenden, även för dig som bor i lägenhet. Bor du på ett hotell med wellnessavdelning finns det extrahanddukar att tillgå.
Det är olika från hotell till hotell. Det står angivet på din biljett eller på hemsidan under boendebeskrivningen.
Ja men antal gånger som rummet städas under veckan varierar från boende till boende beroende på boendets nivå. Generella riktlinjer är att hotellrum städas ca 2-6 gånger per vecka. Bor du i lägenhet ingår endast slutstädning.
Lion Alpin ansvarar inte för kvarglömda eller förlorade saker på hotellet men vi hjälper naturligtvis till med kontaktuppgifter till hotellet för att underlätta letandet. Våra guider kan också vara behjälpliga med att hitta och skicka hem det som är kvarglömt.
Väl på plats
Det får du antingen på transferbussen från flygplatsen eller i ett välkomstkuvert när du anländer till ditt boende. Du behöver alltså inte själv hämta ut det.
På de flesta skidbussar åker du gratis om du har ett liftkort. Var dock noga med att åka just skidbussen och inte t.ex. postbussen. I Italien (Canazei, Campitello och Alba) kostar skidbussen extra. Du kan köpa ett veckokort för skidbussen på ditt boende.
Det är olika från område till område och lift till lift. Liftarna öppnar mellan 8:30 – 09:00 och stänger mellan 15:30 – 16:30. Fråga din reserådgivare eller kolla på respektive hemsida för exakt information.
Det varierar från restaurang och skidområde men runt 15,00 Euro och upp för mat, och dryck från 4,50 Euro.
Det varierar från restaurang och skidområde men från 5,00 Euro och uppåt.
De flesta mataffärerna är öppna mellan 07:00 – 19:00 på vardagar och 07:00 – 18:00 på lördagar. På söndagar är de allra flesta stängda. Observera att i Italien har de flesta affärerna stängt några timmar under dagen på grund av siesta.
Det gör du på plats genom våra guider.
Skidutrustning & skidskola
Vi rekommenderar verkligen att alla våra resenärer har hjälm. Det är dock enbart ett lagkrav för barn under 18 år.
Det varierar beroende på destination och nivå. Du hittar priserna för skidhyra under respektive resmål.
På de allra flesta destinationer finns det 3 olika nivåer på skidhyra som du kan välja mellan, dessa benämns olika på varje destination. Nivå 1 passar för nybörjare, du får en enklare och mjukare skida. Nivå 2 är vår vanligaste nivå och passar för en medelgod åkare. Nivå 3 passar den som har åkt mycket och kanske har specifika krav på utrustningen eller föredrar ett visst märke.
Ja det kan du göra. Kontakta din reserådgivare eller logga in på "min bokning" för att göra detta.
Bokar du gruppundervisning startar den alltid på söndagen. Det varierar dock om den sker på förmiddagen eller eftermiddagen. Bokar du privatundervisning meddelar du din reserådgivare om när du önskar få undervisningen. Detta är dock endast ett önskemål och inget som vi kan garantera.