Praktisk information
Din biljett skickas till din mail när bokningen är slutförd. Det skickas inte hem någon fysisk biljett till din adress.
Alla priser är i svenska kronor.
Efter att du har bokat en resa ska du betala en anmälningsavgift inom 7 dagar. Anmälningsavgiften ligger på 2500 kr/person och är en del av resans pris. Tillsammans med anmälningsavgiften betalas ev. avbeställningsskydd 595 kr per person.
Slutbetalning av resan sker 60 dagar innan avresa, exakt datum finns på din biljett. Du väljer själv om du vill betala med kort (VISA/Mastercard/Maestro) på vår hemsida, via Swish eller via bankgiro 467-5914 / plusgiro 713256-6 .
Observera att du alltid ska skriva ditt bokningsnummer som OCR meddelandet om betalning sker via bankgiro/plusgiro.
Du kan logga in med ditt bokningsnummer och lösenord för att betala din resa eller ändra något i din bokning. Det gör du på Min bokning.
Du hittar ditt bokningsnummer och lösenord högst upp i högra hörnet på sida 2 av resebeviset som skickats till din e-postadress.
Betalar du från utlandet till oss? Nedan finner du IBAN nummer och BIC kod:
IBAN: SE08 9500 0099 6018 0713 2566
BIC: NDEASESS
Kontoinnehavare: SkiTravelGroup AG
För att gardera dig mot oförutsägbara händelser rekommenderar vi att du alltid bokar ett avbeställningsskydd. Det skyddar dig mot kostnader om du tvingas avbeställa resan pga sjukdom. Av- och ombokningstryggheten kostar 595 kr och kan tecknas vid bokningstillfället, ej i efterhand.
Av- och ombokningstrygghetens omfattning framgår av de allmänna resevillkoren i punkt 3. Av- och ombokningstryggheten täcker också om den försäkrade blir uppsagd från sitt arbete i perioden 0-3 månader innan avresa mot uppvisat intyg från arbetsgivaren. Det gäller även vid plötsligt dödsfall av närstående.
Fram till 1/9 erbjuder vi öppet köp på samtliga resor. Därefter gäller 7 dagars öppet köp på samtliga resor fram till 67 dagar innan avresa. Resor bokade närmare än 60 dagar innan avresa är ej av- och ombokningsbara samt skall betalas till fullo vid bokningstillfället.
Avbokning av resan sker antingen på telefon, 031-16 59 00 eller via mail info@lionalpin.se. Vid avbokning ska bokningsnumret alltid uppges. Avbokning nära avresa utanför kontorets öppettider kan ske på Lion Alpin:s jourtelefon som nås genom att ringa 031-16 59 00 och dröja kvar, alternativt på mail: info@lionalpin.se.
Efter beställning av resa får du ditt resebevis sänt som E-biljett. Detta innehåller viktigt information om din resa. Det är din skyldighet att kontrollera att resebeviset stämmer överens med din beställning.
Åker du utomlands måste du alltid kunna legitimera dig, detta gör du med pass eller nationellt id-kort inom EU. Pass och nationella id-kort är de enda giltiga dokumenten som styrker identitet och medborgarskap. Du kan läsa mer om regler för detta på polisens hemsida.
Det är alltid gästens eget ansvar att säkerställa att lämplig legitimation finns under resans gång.
Sedan januari 2022 är det lagkrav att alla som åker skidor i Italien behöver ha en ansvarsförsäkring mot tredje part. Detta är för att täcka eventuella kostnader om en olycka skulle ske med en annan person på berget.
De allra flesta svenska reseförsäkringar inkluderar detta i sitt standardutbud, men kontrollera med ditt försäkringsbolag i god tid innan avresa så att du vet vad som gäller.
Så fort du har bokat din resa och betalat anmälningsavgiften träder vår valutagaranti in. Det innebär att du är skyddad mot valutatillägg i efterhand. Valutagarantin skyddar inte mot höjda skatter, bränsle eller andra statliga avgifter. Se kompletterande särskilda resevillkor punkt 2.7.
Priserna styrs av utbud och efterfrågan och kan därmed justeras. Priserna avser grundpris för respektive period. Flygtillägg, busstillägg och andra tillägg tillkommer. Aktuellt pris ges vid bokningstillfället.
Priset inkluderar alltid:
• Vald inkvartering, transport och eventuella måltider.
• Ev. skatter och passageraravgifter.
• Guideservice.
Lägenhetspriset är per person utifrån normalt antal personer per lägenhet. Priset inkluderar el, vatten och skatter, såvida inget annat står angivet. Sänglinne och handdukar ingår om inget annat står angivet på din biljett.
Barn under 2 år betalar 495 kr, såvida de inte upptar egen säng på hotellet eller eget säte på buss eller flyg. Barn som på avresedagen fyllt 2 år ska enligt lag ha eget säte på buss eller flyg.
Barnrabatter gäller för barn upp till 12 år och på några hotell upp till 18 år för barn som sover i extrabädd, om inget annat anges. Aktuella barnrabatter står i regel angivna under respektive hotell. Barnrabatt kan ej kombineras med rabatt för extrabädd. Barnrabatter kan endast fås i rum med minst 2 fullt betalande.
Lion Alpin erbjuder attraktiva barnrabatter för barn tom 12 år. Ta med pass för att kunna dokumentera barnens ålder. Hotell, liftbolag och skidskola kräver ofta denna dokumentation för att förvissa sig om att de populära barnrabatterna inte missbrukas. Om barnets ålder inte kan dokumenteras tillkommer ett väsentligt pristillägg och avvisning riskeras.
På Landvetter erbjuder vi förmånlig parkering via vår partner VIP Parking.
På Arlanda rekommenderar vi att kolla aktuella priser och alternativ på Swedavias hemsida.
På Kastrup rekommenderar vi att du bokar parkering via flygplatsen.
Vi har märkt alla hotell med symbolen . Antal tassar är vår, Lion Alpins, värdering av boendets kvalité och dess faciliteter i kombination med avstånd till lift och centrum. Antal tassar är inte nödvändigtvis det samma som antal stjärnor enligt den lokala turistmyndigheten. Mycket enkel standard. Mindre och enkla rum med begränsade faciliteter. Bra boende med en del faciliteter Mycket bra boende. Det kan vara ett 3-stjärnigt hotell som är uppgraderat pga. tex läge vid liften. Bästa kvalitet. Ett luxuöst boende med många faciliteter.
När ett rum med extrabäddar bokas äger hotellet rätt att byta rum inför ankomst om inte extrabäddarna utnyttjas, tex om ett dubbelrum med 2 extrabäddar bokats till endast 2 personer så ändras det till ett vanligt dubbelrum utan extrabäddar.
Då betalning av rum sker per person så är det ett rum med bäddar för det antal personer man har betalat för som man har rätt till. Extrabäddars utförande skiljer sig från hotell till hotell, det kan tex vara bäddsoffa, bäddfåtölj, ditställd extrabädd i form av tältsäng, eller del i större säng.
Antal gånger som rummet eller lägenheten städas och handdukar/sänglinne byts varierar mycket från boende till boende.
Generella riktlinjer är:
Lägenhet:
Städad vid ankomst. Under veckan städas det inte och byts heller inte handdukar eller sänglinne. Slutstädning ingår.
Pensionat/Gästehaus/Landhaus:
Städat vid ankomst. Städas och byts handdukar/sänglinne max en gång per vecka (på en del av dessa boenden städas det inte under veckan alls). Saknas något på rummet som toalettpapper eller dylikt skall detta meddelas till hotellpersonalen.
Hotell: Städat vid ankomst. Städas och byte av sänglinne/handdukar sker ca 1-6 gånger per vecka beroende på hotellets nivå. Stor variation mellan olika hotell.
Pension
Dryck till maten ingår aldrig i våra pensioner. (förutom på Alpeffect Grafenberg Resort) Det är viktigt att veta att kvaliteten och mängden mat varierar från hotell till hotell, tex på ett hotell serveras en stor frukostbuffé med mycket att välja mellan och på ett annat serveras kanske ljusa frallor och 2 sorters pålägg.
1/4 = Frukostpension
1/2 = Halvpension (frukost+middag)
1/1 = Helpension (frukost+lunch+middag)
Middag ingår på ankomstdagen, frukost ingår på avresedagen. Vid sen ankomst ingår ej middag på ankomstdagen och vid tidig avresa ingår ej frukost på avresedagen. Inget prisavdrag görs för detta.
Det är viktigt att veta att de bilderna som vi använder oss av på vår hemsida: www.lionalpin.se kan skilja sig mot verkligheten. Det är mycket vanligt att utförande och storlek på rum varierar på ett och samma hotell. Därför ska bilder på rum på hemsidan ses som exempel.
Priser vi anger för våra produkter tex liftkort, skidhyra och skidskola gäller endast vid förbokning hemifrån.
Skidåkning är en intensiv upplevelse för både kropp och själ: Mysig gemenskap, vacker natur, frisk luft och fysiska utmaningar. Många skidentusiaster förknippar gärna också sin skidresa med afterski, pubrundor och med det följer ofta nyttjande av alkohol. Vår avsikt är inte att sätta stopp för denna kultur, men vi har en önskan om att skidresor med Lion Alpin upplevs under ordnade former, på ett sätt så att våra gäster kommer säkert ner för backen och säkert hem efter en festlig kväll.
Därför arbetar vi utifrån följande policy: Lagen i Österrike och Italien säger precis som i Sverige att det inte är tillåtet att servera alkohol till ungdomar under 18 år. Denna regel är Lion Alpin och SkiGroups främsta utgångspunkt, och vi informerar våra samarbetspartners på destinationerna om att detta måste respekteras. Vi uppmanar föräldrar, lärare och resebyråer att ha en konversation om alkohol med sina barn och ungdomar innan de skickar iväg dem på skidresa med oss. Det är viktigt att ungdomar förstår att de måste respektera de lagar som finns i landet de besöker.
Lika viktigt är att förstå att de måste ta extra hand om varandra. På utvalda orter arrangerar vi så kallade "pubrundor ". Gäster under 18 år får inte delta i dessa aktiviteter eftersom vi inte kan erbjuda ett alkoholfritt alternativ på dessa arrangemang. När vi arrangerar picknick i backen serveras öl och vin endast till personer över 18 år. Det serveras inte starka alkoholhaltiga drycker på vår picknick.
Enligt lag i Österrike skall restaurangen alltid informera om eventuella allergener som kan finnas i maten. På menyn har du en översikt över de olika ingredienserna.
Italien har ingen sådan lag i dagsläget.
Om du har matallergier måste du informera oss så snart du kan. Vissa hotell har inte möjlighet att tillgodose specialkost vilket kan påverka din resa. Lion Alpin garanterar inte förekomsten av specialkost på något hotell förutom sina egna Alpeffect Hotels.
Samtliga Lion Alpins gäster är skyddade av en resegaranti som är ställd till den danska Rejsegarantifonden. Detta skyddar samtliga gästers pengar vid en konkurs eller liknande allvarlig händelse. Vi har resegarantinummer 1226. Här kan du läsa mer om Rejsegarantifonden: https://www.rejsegarantifonden.dk/forside/
Är du under 18 år och reser utan föräldrar ska målsman fylla i ett intyg att du får resa på egen hand. Intyget finner du nedan och ska antingen skickas eller mailas till oss innan anmälningsavgiften är inbetald eller direkt efter bokningen är gjord. Här hittar du hittar en utskriftsvänlig version av föräldraintyget.
Vi vill gärna höra dina synpunkter och om något inte motsvarade dina förväntningar under resan vill vi gärna veta det. Vi försöker alltid att lösa problem som uppstår på plats och vår erfarenhet är att de allra flesta problemen går att lösa direkt på resmålet. Befinner du dig på resmålet just nu och är missnöjd med något ber vi dig att kontakta våra guider. Gick problemet inte att lösa på plats skickar du din reklamation till info@lionalpin.se
Reklamationer ska vara Lion Alpin till handa senast 20 dagar efter hemkomst.