Lion Alpins Trygghetsgaranti
Inför skidresan
Vi erbjuder alla gäster fri avbokning fram till 1/9. Öppet köp gäller även i 7 dagar för bokningar gjorda mer än 67 dagar innan avresa. Resor bokade närmare än 67 dagar innan avresa är inte av- och ombokningsbara och behöver betalas omgående.
När du bokar en resa med Lion Alpin omfattas du av vår prisgaranti. Detta innebär att totalpriset på din resan efter bokning inte kommer att ändras på grund av ändrade valutakurser.
Vår personal är skidåkare och tycker precis som du att vinterns skidsemester är årets höjdpunkt. Vi har besökt våra destinationer och hotell. Vi har testat pisterna och afterskin, på så sätt kan säkra oss om att vi ger dig kompetent och personlig rådgivning vid bokning.
Innan avresa har du möjlighet att direkt kontakta vår personal på resmålet. Du kan få svar på eventuella frågor eller bara få de senaste väder- och snörapporterna. Våra guider kommer även ringa dig veckan innan avresa för att se om du har några frågor.
Under resan
På alla resmål finns våra guider tillgängliga 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. Guiderna kommer tidigt på säsongen och bor på resmålet hela vintern. Våra välutbildade guider svarar gärna på dina frågor och kommer med personliga tips.
Lion Alpin garanterar att du kan åka skidor på din skidsemester. Våra resmål ligger i snösäkra områden där det vanligtvis är gott om snö. Det finns dock enstaka tillfällen när skidanläggningarna väljer att stänga pisterna p.g.a. snöbrist. I dessa situationer ser vi till att du blir transporterad till ett alternativt skidområde utan extra kostnad. Lion Alpins skidgaranti gäller alla våra destinationer och ingår i priset när du bokar din resa med oss.
Vi garanterar att alla kan lära sig åka skidor. Kan du mot förmodan inte åka skidor efter att du har deltagit i vår 3-dagars skidskola får du pengarna för skidskolan tillbaka.
Kommer du fram till resmålet senare än planerat har du möjlighet att ändra ditt förbokade liftkort eller skidhyra utan kostnad. Ta kontakt med våra guider direkt på resmålet som hjälper dig. Observera att ändring av liftkort inte kan göras om liftkortet tagits i bruk.
Efter resan
När du beställer en paketresa med Lion Alpin (hotell, transport och eventuella tillval) omfattas du av paketreselagen. Du är skyddad under din resa och vi hjälper dig vid oförutsedda händelser.
Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra våra produkter. Efter resan får du som resenär ett frågeformulär gällande din resa. Vi uppskattar dina synpunkter och använder dem aktivt för att utveckla våra resor.
Om du är missnöjd med något under din resa ber vi dig skicka in en reklamation som vi sedan kan göra en bedömning av. Vi svarar alltid på reklamationer inom 14 dagar.
Rekommenderade tillägg till vår Trygghetsgaranti
Medtag alltid ditt blå sjukförsäkringskort från Försäkringskassan på din skidresa. Det ger dig dock endast rätt till offentlig vård i det EU-land du befinner dig i, så därför rekommenderar vi dig att alltid se till att du har en heltäckande reseförsäkring under din resa. Reseförsäkringar ingår vanligtvis i din hemförsäkring men vad de täcker kan variera kraftigt. Därför bör du undersöka exakt vad som täcks i din reseförsäkring i god tid innan avresa.
Läs mer om vad det blå försäkringskortet innebär här.
Observera att det blå sjukförsäkringskortet från försäkringskassan endast gäller i 3 år, var därför noga med att kontrollera att ert kort är giltigt under hela er vistelse nere i Alperna. Om det har gått ut ska du själv beställa kortet i god tid innan avresa då leveranstiden är ca 10 dagar. Beställ här.
För att få bästa möjliga skydd rekommenderar vi att du köper en kompletterande reseförsäkring hos Gouda reseförsäkringar.
Du bokar och betalar din reseförsäkring direkt hos Gouda så skickar de över alla dokument. Här under kan du läsa om alla fördelar med Goudas försäkringar.
Boka försäkring för resenärer under 70 år här
Boka försäkring för resenärer över 70 år här
Gouda Reseförsäkringar
Vi samarbetar med Gouda Reseförsäkring som är en del av den norska försäkringskoncernen Gjensidige som försäkrat liv och hälsa sedan 1816 och är Norges största försäkringsbolag. I Sverige är Gouda Reseförsäkring en av de ledande aktörerna på marknaden inom segmentet reseförsäkring. Gouda försäkrar idag mer än 2 miljoner resenärer per år.
För oss på Lion Alpin är det viktigt att du är rätt försäkrad när du reser med oss. Vi kan idag erbjuda reseförsäkring via Gouda som även gäller vid pandemier/epidemier som är särskilt viktigt idag. 4
Vi erbjuder olika typer av reseförsäkringar
- Reseförsäkring med ett heltäckande reseskydd
- Reseförsäkring som kompletterar hemförsäkringens reseskydd
Lion Alpin mottar en provision vid försäljning av Goudas rese- och avbeställningsförsäkringar.
Var observant på att du redan kan ha rese- eller avbeställningsförsäkring via ditt kreditkort, hemförsäkring eller liknande. Observera dock att det kan skilja sig åt i villkoren för försäkringen.
Komplement till hemförsäkringen
Goudas ”Komplement till hemförsäkring” är utformad för att fylla luckorna i din hemförsäkrings reseskydd. Komplementet ersätter självrisken du har i din hemförsäkring alternativt vårdkostnader som understiger 2000 kr, ersättning för förstörda semesterdagar på resan – Försäkringen gäller dessutom helt utan självrisk.
Väljer du att köpa ett komplement till hemförsäkringen så behöver du säkerställa att hemförsäkringen inte har undantag för pandemier/epidemier samt undantag generellt för Covid-19. Om det finns undantag för pandemier/epidemier och Covid-19 behöver du köpa Reseförsäkring (heltäckande) där Gouda blir din primära försäkringsgivare.
Vad innehåller Komplement till hemförsäkringen?
Vårdkostnader
Du får ersättning för vårdkostnader upp till 2000 kr eller självrisken i hemförsäkringen.
Ersättning för förlorade resdagar - (Gäller om du inkluderar semestergaranti)
Om du blir sjuk eller skadad i skidbacken under din semester får du ersättning med en dagsandel per förstörd resdag.
Ny ersättningsresa – (Gäller om du inkluderar semestergaranti)
Blir du inlagd på sjukhus eller ordinerad vila på rummet mer än halva tiden av din resa, då kan både du som blir sjuk och din medförsäkrade familj, alternativt medförsäkrad medresenär få en ny resa.
Hjälp att komma ikapp din resa – (Gäller om du inkluderar semestergaranti)
Om du missar avresan eller hemresan från resmålet för att något oväntat händer, som du själv inte kunnat förutse och förhindra, får du hjälp att komma ikapp resan. Om du förlorar mer än halva restiden kan du få en ny resa.
Karantänomfattning – (Gäller om du inkluderar semestergaranti)
Gouda har utvidgat omfattningen i reseförsäkringen och ersätter merkostnader om du blir satt i karantän av utländska myndigheter under resan - oavsett om du är sjuk eller inte - om du inte kan resa hem som planerat. Det är väldigt viktigt att teckna detta tillägg under rådande pandemi för bästa möjliga skydd.
Reseförsäkring (heltäckande)
Alternativet Reseförsäkring väljer du om du saknar hemförsäkring eller om din hemförsäkrings reseskydd saknar omfattning för pandemier/epidemier eller händelser som är kopplade till Covid-19. Goudas reseförsäkring gäller för Covid-19 och omfattar vårdkostnader vid akut sjukdom om du skulle bli sjuk under resan.
Vad innehåller reseförsäkringen?
Vårdkostnader
Försäkringen ersätter vårdkostnader vid akut sjukdom eller vid ett olycksfall i skidbacken, försäkringen ersätter nödvändiga och skäliga kostnader, det innebär att det inte finns ett maxtakför sjukvården.
Hemtransport om du blir allvarligt sjuk på resan
Hemtransport om något mer allvarligt händer under resan som gör att du måste transporteras hem för vidare vård i Sverige.
Missad hemresa på grund av sjukdom
Missar du din hemresa på grund av sjukdom ersätter försäkringen merkostnader för en ny hemresa, du får även ersättning för merkostnader för kost och logi.
Ersättning för förlorade resdagar – (Gäller om du inkluderar semestergaranti)
Om du blir sjuk eller skadad i skidbacken under din semester får du ersättning med en dagsandel per förstörd resdag.
Ersättningsresa – (Gäller om du inkluderar semestergaranti)
Blir du inlagd på sjukhus eller ordinerad vila på rummet mer än halva tiden av din resa, då kan både du som blir sjuk och din medförsäkrade familj, alternativt medförsäkrad medresenär få en ny resa.
Hjälp att komma ikapp din resa – (Gäller om du inkluderar semestergaranti)
Om du missar avresan eller hemresan från resmålet för att något oväntat händer, som du själv inte kunnat förutse och förhindra, får du hjälp att komma ikapp resan. Om du förlorar mer än halva restiden kan du få en ny resa.
Karantänomfattning – (Gäller om du inkluderar semestergaranti)
Gouda har utvidgat omfattningen i reseförsäkringen och ersätter merkostnader om du blir satt i karantän av utländska myndigheter under resan - oavsett om du är sjuk eller inte - om du inte kan resa hem som planerat. Det är väldigt viktigt att teckna detta tillägg under rådande pandemi för bästa möjliga skydd.