Vilka sorts resor omfattas av paketreselagen?
En paketresa är en resa som bokas av en researrangör och som består av minst två olika tjänster. Dessa tjänster kan i vårt fall vara tex. transport, boende, liftkort, skidhyra eller skidskola. Resan ska pågå i minst 24 timmar och innehålla minst en övernattning. När du bokar en resa med Lion Alpin omfattas du av paketreselagen.
Vad är fördelarna med att boka en paketresa med Lion Alpin?
Ett tydligt paketpris som du enkelt kan jämföra med andra Skydd av Paketreselagen och flera garantier (resegaranti, trygghetsgaranti och skidgaranti) Medlemmar i den danska Resegarantifonden, vilket innebär att dina pengar är säkrade om vi mot all förmodan skulle gå i konkurs. Öppet köp Kunniga reseledare på plats Gratis rådgivning och kundtjänst Betydligt bättre möjligheter för att boka om eller avboka och få samtliga pengar tillbaka
Vad är fördelarna med lagen?
Om det skulle ske några oförutsedda händelser på resan har du betydligt bättre chanser att få ersättning om du har bokat en paketresa än om du har bokat på egen hand. Låt oss säga att flyget är försenat, har du bokat egen transfer kan det vara svårt att få ersättning för missad transfer. Har du istället bokat en paketresa där flyg och transfer ingår är vi skyldiga att se till att du kommer fram till ditt resmål. Skulle tex. alla turistattraktioner eller infrastruktur stänga på resmålet innebär det att själva syftet med paketresan inte kan uppfyllas. I detta fall skulle det innebära att skidområdet behöver stänga. Då ställs resan in och återbetalas. Har du bokat flyg och boende separat är det väldigt svårt att få ersättning för flyget, eftersom det fortfarande går även om du inte kan vistas på orten du tänkt.
Vad har man för extra skydd som konsument?
Lion Alpin är medlemmar i den danska Resegarantifonden. Det ger er som gäster en extra trygghet. Skulle vi gå i konkurs får ni alla pengar tillbaka av den danska Resegarantifonden. Om en partner till oss går i konkurs gör vi allt vi kan för att hitta en ersättare så att resan blir av. Om det inte går så får ni tillbaka era pengar.
Vad är våra huvudsakliga skyldigheter mot gästen som paketresearrangör?
Prisgaranti, dvs. totalpriset på din resa kommer inte att ändras Vi hjälper dig under din resa mot oförutsedda händelser Syftet med resan ska kunna uppfyllas Full återbetalning vid avrådan från UD Full återbetalning om vi går i konkurs
Vad gäller vid avbokningar pga. UD:s rekommendationer?
Om Utrikesdepartementet avråder från icke-nödvändiga resor till ett land skickar vi inte ner några gäster och de gäster som är på plats transporterar vi hem så snart som möjligt. De gäster som inte kan åka på sin resa på grund av detta kommer vi återbetala samtliga pengar under förutsättning att resan ännu inte har påbörjats.